Student finance

QuestionsCategory: FinanceStudent finance
Mohammed asked 2 months ago

Assalamu alaikum. Can i kindly ask a question. Earlier on in my life I purchased a house using money I had saved from student finance. Am I allowed a share in this property and would this be halal for me as the money I used was from my student loan or would I i be entitled to take only what I invested and again is this money halal for me.

Jazakallah khairan

1 Answers
Mufti Wahaaj Staff answered 2 months ago

بسم الله الرحمٰن الرحيم

الجواب حامداً ومصلياً

As-salāmu ʿalaykum wa-raḥmatullāhi wa-barakātuh.

Your question could be understood to refer to one of two things:

  1. You are enquiring about whether borrowing money for one purpose and then using some (or all) of it for another purpose is permissible.
  2. You are enquiring about whether purchasing the house is ḥalāl because student finance loans are typically interest bearing and, as a result, you invested in a home by using interest-bearing loans.

In regard to scenario #1, once you borrow money, you are allowed to use it however you wish. Therefore, your investment in the house is permissible, and you are allowed to keep the profits.

In regard to scenario #2, it must always be kept in mind that taking an interest-bearing loan and paying interest on it is a huge sin. That being said, because the ḥarām factor is the paying of interest to the lender, the income attained as a result of investing the loan is not ḥarām.[1] Therefore, the profit gained from the sale of the house is ḥalāl.

However, in order to remove the sin of interest, the following steps should be followed:

  1. Exert all efforts in paying off the loans aggressively. Any extra income beyond necessities should be applied towards paying off these loans so as to eradicate interest from your life completely.
  2. Make abundant duʿā and istighfār.
  3. Give abundant ṣadaqah (though no set amount is required) as it wipes out sin.

May Allāh grant you abundant, ḥalāl rizq which is full of barakah.

والله تعالى أعلم وعلمه أتم وبه التوفيق
And Allāh Taʿālā Knows Best

Muftī Mohammed Wahaajuddin bin Salauddin
(May Allāh forgive him and his parents)

[1]

المبسوط للسرخسي، كتاب الكفالة، باب من الكفالة أيضاً، ج٢٠، ص١٣٨، رشيدية

وإذا أقرض الرجل الرجل قرضا على أن يكفل به فلان؛ كان جائزا حاضرا كان فلان أو غائبا ضمن أو لم يضمن، وكذلك لو شرط أن يحيله به على فلان؛ لأن القرض لا يتعلق بالجائز من الشروط فلا يفسده الباطل، بخلاف البيع فإنه لو شرط فيه كفالة أو حوالة من مجهول أو معلوم غير حاضر؛ لم يرض بذلك فالبيع فاسد؛ لأن الفاسد من الشروط مبطل للبيع فإنه يتعلق بالجائز من الشروط

البحر الرائق، كتاب البيع، باب مسائل متفرقة، ج٦ ص٣١٢، دار الكتب العلمية

قوله (وما لا يبطل بالشرط الفاسد القرض) بأن قال أقرضتك هذه المائة بشرط أن تخدمني شهرا مثلا فإنه لا يبطل بهذا الشرط وذلك؛ لأن الشروط الفاسدة من باب الربا وأنه يختص بالمبادلة المالية وهذه العقود كلها ليست بمعاوضة مالية فلا تؤثر فيها الشروط الفاسدة ذكره العيني فيقال له فكيف بطل عزل الوكيل والاعتكاف والرجعة بالشروط الفاسدة مع أنها لم تكن من المبادلة المالية وفي البزازية وتعليق القرض حرام والشرط لا يلزم

رد المحتار، كتاب البيوع، ج٥ ص٢٣٩، سعيد

(قوله القرض) ك أقرضتك هذه المائة بشرط أن تخدمني سنة، وفي البزازية: وتعليق القرض حرام والشرط لا يلزم. والذي في الخلاصة عن كفالة الأصل والقرض بالشرط حرام اهـ نهر أي فالمراد بالتعليق الشرط. وفي صرف البزازية: أقرضه على أن يوفيه بالعراق فسد اهـ أي فسد الشرط وإلا خالف ما هنا تأمل

فتاوى محموديه، ج٢٤، دار الاشاعت

ص٤٠٦: اگرکسی نے کچھ روپیہ سود پر قرض لیا تو وہ اس کی وجہ سے گنہگار ہوا لیکن اس پیسہ سے جو تجارت کی ہے وہ درست ہے اورجو کچھ اس کی آمدنی ہوشرعی قواعد میں رہ کروہ بھی درست ہے۔

ص٤٣٦: سوال: گورنمنٹ کی طرف سے کاشتکاروں کو بونے کے لئے سودپرغلہ اونکھ فصل پردی جاتی ہے،فصل کٹنے پرجتنا دیاجاتاہے، اس سے زیادہ مقررہ تعدادمیں لے لیاجاتا ہے ظاہر ہے کہ یہ سود ہے،آج شاید ہی میری طرف کوئی ایسا کاشتکار ہوجواس سے بچاہوایسی صورت میں کیااپنے کسی عزیز کے یہاں کھانا نہ کھانا چاہئے ؟

جواب :: کاشتکار کو جوملا ہے وہ قرض ہے ، سود نہیں ،پھر اس سے جو مقدار زائد واپس لی گئی ہے ، وہ سود ہے،کاشتکار کے گھرکاکھانا سود نہیں

كتاب النوازل، ج١١، دار الاشاعت

ص٢٧٩: سودی قرض لینا اگرچہ سخت گناہ ہے، اور قرض لینے والے پر اس معاملہ کا گناہ ہوگا؛ لیکن اس رقم سے بنائے گئے مکان کا استعمال درست ہے؛ اس لئے کہ سود کی زائد رقم اس میں صرف نہیں ہوئی ہے، اور اس کا خریدنا اور اس میں نماز پڑھنا بھی بلاکراہت درست ہے ۔

ص٣٤٠: سود پر قرض لینے کی وجہ سے آمدنی حرام نہیں ہوتی، بلکہ سود دینے کا گناہ لازم آتا ہے، لہذا آپ کے جس بیٹے نے کاروبار کے لئے سودی قرض لیا  ہے، وہ سخت گنہگار ہے، آپ اس کی فہمائش کریں، اور جلد از جلد اس کو گناہ سے بچنے پر آمادہ کریں ، تاہم اس کے اس عمل کی وجہ سے آپ پر اس  سے علیحدگی لازم نہیں ہے، اور اس کے ساتھ کھانا پینا بھی آپ کے لئے نا جائز نہیں ہے۔