QuestionsCategory: WomenDo I Have To Wait 40 Days to Pray – Miscarriage at 1 Month
Sister asked 2 months ago
I wanted to know if a women had a miscarriage where she was only 1 month pregnant. And the bleeding has stopped can she pray and fast now ? Or does she have to wait 40 days
1 Answers
Mufti Wahaaj answered 2 months ago
A PDF of this answer is: Do I Have to Wait 40 Days After a Miscarriage

بسم الله الرحمٰن الرحيم

الجواب حامداً ومصلياً

As-salāmu ʿalaykum wa-raḥmatullāhi wa-barakātuh.

If a woman has a miscarriage at one month, no limbs of the child would be formed, and therefore, the blood will either be istiḥaḍah (menorrhagia) or ḥayḍ (menstrual bleeding).[1]

  • If the bleeding ends before 3 days or exceeds 10 days, it is considered istiḥaḍah.
  • If the bleeding lasts between 3 and 10 days, it is considered ḥayḍ.

After the bleeding begins, she will wait and see if it stops.

  • If it stops before three days, she will simply make wuḍū (not ghusl) and resume her prayers and fasts.[2] The prayers missed due to bleeding will have to be repeated.
  • If it stops between 3 and 10 days, she will make ghusl and resume prayers.[3] These prayers will not have be repeated, but fasting will.[4]
  • If it stops after 10 days, she will make ghusl and resume prayers and fasting. However, in this case, the blood is considered istiḥaḍah. Therefore, she will have to make up the prayers and fasts of any days that exceeded her habit.[5]

Your Question

In the scenario described, the woman must determine which type of bleeding has occurred and must begin to pray immediately after her the ḥayd (menstrual) days have completed. She must pray during istiḥāḍah, although she must perform wuḍū before every ṣalāh.

Not praying for 40 days is a misconception related to the aḥkām of nifās, and nifās is not applicable in this scenario.

والله تعالى أعلم وعلمه أتم وبه التوفيق And Allāh Taʿālā Knows Best Muftī Mohammed Wahaajuddin bin Salauddin (May Allāh forgive him and his parents)

Jumādā 29, 1445 c/o December 13, 2023 --

[1]

منهل الواردين شرح ذخر المتأهلين، ص١٦١-١٦٢، دار الفكر، الطبعة الأولى

في ذخر المتأهلين: والسقط إن استبان بعض خلقه كالشعر والظفر فولد، وإلا فلا، ولكن ما رأته من الدم حيض إن بلغ نصاباً وتقدمه طهر تام، وإلا فاستحاضة.

وفي منهل الواردين: (كالشعر والظفر) واليد والرجل والإصبع (فولد) اى: فهو ولد تصير به نفساء، وتثبت لها بقية الأحكام من انقضاء العدة ونحوها... (وإلا) يستبين شيء من خلقه (فلا) يكون ولداً ولا تثبت به هذه الأحكام (ولكن ما رأته من الدم) بعد اسقاطه (حيض إن بلغ نصاباً) ثلاثة أيام فأكثر... (وإلا) يوجد واحد من هذين الشرطين، أو فقد أحدهما فقط (فاستحاضة) اهـ

تبيين الحقائق، كتاب الطهارة، باب الحيض، ج١ ص٦٧، امداديه

قال - رحمه الله - (والسقط إن ظهر بعض خلقه ولد) وذلك مثل يد أو رجل أو أصبع أو ظفر أو شعر فتكون به نفساء

[2]

منهل الواردين شرح ذخر المتأهلين، ص٢٠٥، دار الفكر، الطبعة الأولى

قال: (ثم إن المرأة) كلما رأت الدم تترك الصلاة، مبتدأة كانت أو معتادة، كما سيأتي في الفصل السادس. (وكلما انقطع دما في الحيض قبل ثلاثة أيام) تصلي لكن (تنتظر إلى آخر الوقت) أي: المستحب كما في بعض النسخ (وجوباً)... (فإن لم تعد) في الوقت (توضأ فتصلي وتصوم) إن القطع ليلاً إلخ

[3]

منهل الواردين شرح ذخر المتأهلين، ص٢٠٥، دار الفكر، الطبعة الأولى

(وبعد الثلاثة إن انقطع قبل العادة فكذلك) الحكم (لكن) هنا (تصلي بالغسل كلما انقطع) لا با الوضوء لأنه تحقق كونها حائضاً، برؤية الدم ثلاثة فأكثر. (وبعد العادة) أي: وإن انقطع بعد تمام العادة فالحكم أيضاً (كذلك، لكن) هنا (التأخير مستحب لا واجب) اهـ

[4]

مختصر القدوري، كتاب الطهارة، باب الحيض ص٦٠-٦١، مكتبة البشرى، الطبعة ٢٠٢١

والحيض يسقط عن الحائض الصلاة، ويحرم عليها الصوم، وتقضي الصوم، ولا تقضي الصلاة.

[5]

منهل الواردين شرح ذخر المتأهلين، ص١٢٦، دار الفكر، الطبعة الأولى

الحاصل: أن الدم إذا انقطع قبل مجاوزة العشرة فهو دمم صحيح لأنه لم يزد عليها حقيقة، وإذا جاوزها فما تراه في أيام العدة حيض، ويجعل كأن الدم انقطع على العادة ولم يجاوز العشرة حكماً، فليتأمل اهـ